Fra dette skoleårs start er den legendariske skolefodboldturnering ændret i forhold til, hvordan vi alle kender den. Navnet er heller ikke længere Ekstra Bladets Skolefodboldturnering, men derimod DBU Skolepokalen.

 

Ændringen af strukturen er sket, fordi DBU’s Ungdomsgruppe har ønsket, at der skulle være mere lige kampe og flere kampe til alle deltagende hold. Flere skoler havde også givet udtryk for, at turneringen måske trængte til et løft og en ny struktur.

 

Den nye struktur, som har været gældende siden dette skoleårs start, betyder, at man har afviklet de indledende runder i en stævneform, hvor kampene kun har været mellem 30 og 40 minutter lange, men hvor hvert hold så har spillet flere kampe på en dag.

 

  • Jeg synes, at den nye struktur er et spændende tiltag, og som skole kan vi få meget ud af at være vært for en pulje. De elever, der ikke lige spiller, kommer ned og hepper og synes, at det er hyggeligt at være sammen om at se fodbold, og det er jo en god ting. Det bliver en god dag for eleverne, og det styrker sammenholdet på skolen. Jeg synes, det er vigtigt, at man får det aspekt med, for selve fodbolden er jo for ret få elever og ikke for den store bredde, udtaler Kasper Holm, der i mere end 15 år har været træner for Kroggårdsskolens drenge og piger.

 

Først nu, hvor turneringen er nået til ottendedelsfinalerne i landets otte kredse, er der tale om knock-out-kampe.

 

  • Tidligere var der jo knock-out-kampe allerede fra første runde, og her kunne de små skoler risikere at løbe ind i nogle store skoler med dygtige fodboldspillere og dermed få en ordentlig snitter i første runde. Det undgår man bedre i den nye struktur. Nu er alle i hvert fald sikret lidt flere kampe, og det, synes jeg, er udmærket, fortæller Kasper Holm og fortsætter:

  • Fra et skolemæssigt synspunkt er der en styrke i, at vi nu aflyser færre skoledage for at være med i skolefodbold, så på den måde synes jeg egentlig, det er et rigtig fint format for os som skole. Eleverne kan også godt lide at være afsted en hel dag, og så støtter drengene og pigerne hinanden, og det, synes jeg jo bare, er rigtig godt.

 

Også eleverne er glade for den nye struktur.

 

  • Jeg synes, at stævneformatet har været godt, for vi har på en måde spillet holdet mere sammen, fordi vi får flere kampe på en dag og lærer hinanden endnu bedre at kende. Det er også spændende at møde lidt flere skoler og komme ud og se, hvad de kan. Jeg synes, at det har været sjovt med stævneformatet til at starte med, og når vi så stadig får knock-out-kampene nu her, så synes jeg, det er fedt, udtaler Emil Qualmann, som går i 8. klasse og er anfører for Kroggårdsskolens drengehold. Han bakkes op af Iben Juhl Jensen, som går i 9. klasse og spiller på skolens pigehold:

  • Jeg synes, at det er en del bedre med stævneformatet i stedet for, at én kamp skal afgøre, om man går videre eller ej. Det er bedre, at man i stedet kan få spillet en masse kampe. Jeg synes også, at det er hyggeligt, at vi kan tage af sted sammen både drenge og piger, og der er også en større del af skolen, der kan få lov til at komme med, og det synes jeg bare er dejligt.

 

DAGENS TO KAMPE FOR KROGGÅRDSSKOLEN

Dagens kreds-ottendedelsfinale blev endestationen for Iben Juhl Jensen og hendes skolekammerater fra Kroggårdsskolens pigehold. Her tabte de nemlig 3-0 til pigerne fra Havrehedskolen i Morud.

 

IMG 0802 Her ses Iben Juhl Jensen i fremdrift med bolden i Kroggård-pigernes nederlag til Havrehedskolen.

Dagens drengekamp blev en ægte gyser, hvor Emil Qualmann udligende til 1-1, som blev stillingen efter ordinær tid i kampen mellem Kroggårdsskolen og Nyborg Friskole. Kampen kunne først afgøres efter det 10. straffespark til hvert hold, og her trak Kroggårdsskolen sig sejrrigt ud, ved endeligt at vinde 7-6. Kroggårdsskolens drenge er hermed videre til kvartfinalerne i kredsen.

IMG 0823 Kasper Holm giver drengene fra Kroggårdsskolen de sidste ord med på vejen, inden kampen fløjtes i gang. Holdets anfører med nummer 10, Emil Qualmann, blev afgørende for dagens resultatet.

FANPROJEKT PÅ KROGGÅRDSSKOLEN

Dagens kampe blev også brugt til at lancere et nyt fanprojekt, som en af skolens lærere har taget initiativ til. Projektet går ud på at lave en organiseret fangruppe, som skal hjælpe med at støtte kammeraterne inde på banen. Derfor var der både lavet bannere, og der blev spillet på tromme og sunget, mens kampene var i gang.

 

  • Nu er det jo første gang i dag, men jeg synes, det er sjovt med det nye fanprojekt. Det er superspændende, hvordan det kommer til at gå med det, udtaler Kasper Holm. Også Iben Juhl Jensen er glad for kammeraternes indsats på sidelinjen:

  • Jeg synes, det er meget hyggeligt, at de gerne vil støtte os, og det er sjovere at spille, når de er der. Man får ligesom lidt mere gejst og energi.

 

IMG 0791 Der var god stemning på lægterne til dagens to kampe i DBU Skolepokalen.
IMG 0810
IMG 0811

FAKTA OM DBU SKOLEPOKALEN

  • I 2019 er der 1167 deltagende hold fordelt på 8 kredse i Danmark. 664 drengehold og 503 pigehold.
  • I den fynske kreds, som også tæller trekantsområdet, har der været en lille fremgang i antallet af deltagende hold i forhold til sidste år. Her deltog 104 drengehold og 80 pigehold, da turneringen startede i sommers.
  • Når kredsfinalerne er afgjort, venter der de landsdækkende kvartfinaler, semifinaler og finaler. Sidstnævnte spilles i april 2020.
  • DBU Skolepokalen er en landsdækkende fodboldturnering, der siden 1961 har samlet flere hundrede tusind børn og unge fra landets skoler omkring fodbolden. Alle danske folkeskoler, privatskoler, friskoler og efterskoler kan deltage.
  • Læs mere på skolepokalen.dk, https://www.facebook.com/skolefodbold/ og https://www.instagram.com/skolepokalen/