Er I sæsonklar?
Når en ny sæson venter lige om hjørnet, er der en række forhold, man som klub og træner bør være opmærksom på.
Vi har her samlet en række af dem.
Spillere
Dispensationer kan gives til at bruge spillere, der ellers ikke er spilleberettiget i den pågældende aldersgruppering.
Nogle dispensationer skal søges (ekstraordinære), mens andre ikke skal.
Se hvornår I skal søge, og hvornår I ikke skal - samt flere informationer om dispensationer - her.
Der findes grundlæggende tre typer spilletilladelser, hvoraf klubben skal have enten den eller den anden type for at spilleren kan spille kampe (vælges på holdkort).
1. Spillercertifikat: Bruges ved klubskifter mellem danske klubber. Indhentes af den klub, der modtager en ny spiller, hos spillerens tidligere klub - via KlubOffice.
2. Supplerende spilletilladelse: Bruges når der IKKE er tale om klubskifter - i situationer, spilleren skal spille for en anden klub, end der, hvor hans/hendes spillercertifikat befinder sig.
3. Spillercertfikat fra udlandet og for ikke-danske statsborgere: Skal indhentes via DBU, hvis spillerne skifter fra en udenlandsk klub eller ikke er dansk-statsborger.
I KlubOffice kan klubben se, om den mangler spillercertifikater på nogle spillere via boksen "Dataoverblik" på forsiden.
Træneren kan se det ved, at spilleren ikke kan vælges på holdkort.
Læs mere om spilletilladelser her.
Trænere
Ved at registrere holdkontakter på jeres hold i KlubOffice, får de samtidig automatisk adgang til at udfylde holdkort, lave livescore/kampfakta og arbejde med KampKlar.
Sådan registreres trænere på holdene
Det letteste er at gøre det allerede i holdtilmeldingsprocessen.
Det kan dog gøres efterfølgende i KlubOffice via menuen Turneringer & Hold > Stamhold (alternativt Turneringshold).
Klik ind på det enkelte hold og vælg højrefanen Holdkontaker. Her tilføjes trænere og holdledere.
De kan nu lave holdkort og bruge livescore/kampfakta og KampKlar.
Hver uge sendes alderstilpassede DBU Træningsprogrammer direkte til trænerens DBU Fodboldapp. Det kan være en stor hjælp i trænerens hverdag, og det kræver kun, at de er tilknyttet et hold i klubbens KlubOffice.
Læs mere her.
Sådan registreres trænere på holdene
Det letteste er at gøre det allerede i holdtilmeldingsprocessen.
Det kan dog gøres efterfølgende i KlubOffice via menuen Turneringer & Hold > Stamhold (alternativt Turneringshold).
Klik ind på det enkelte hold og vælg højrefanen Holdkontaker. Her tilføjes trænere og holdledere.
De kan nu lave holdkort og bruge livescore/kampfakta og KampKlar.
Dommere
I nogle rækker påsætter vi dommere til alle kampe.
I andre rækker er det klubben selv, der skal sørge for kampledere.
Se fordelingen her: Hvem sørger for dommer? (dbufyn.dk)
Få overblik med KlubOffice
I KlubOffice kan I påsætte jeres egne kampledere/klubdommere på jeres døm-selv-kampe.
Derved får I overblik, de får besked om påsætninger og kampændringer og de fremgår under den enkelte kamp i jeres kampprogrammer på DBU's Fodbold app.
Læs mere her.
Et kamplederkursus tager 3 timer og med det gennemført er jeres nye kampledere klædt på til at dømme jeres "døm-selv-kampe".
Læs mere om kurset her:
Tips:
- En del klubber aflønner disse dommere efter samme takster som DBU Fyn-dommere.
- I KlubOffice kan I påsætte egne kampledere til jeres kampe, så de får besked herom (også hvis kampen flyttes/aflyses) og så de fremgår som dommere kampen i DBU's Fodbold app og på øvrige DBU-platforme. Det giver jer overblik. Læs mere her.
- Læg kamplederkurset ind som en erstatning for en træningsaften på jeres ungdoms- og eller seniorhold. Så har I hurtigt en stak potentielle kampledere...og det skader sikkert heller ikke spillerne at blive lidt skarpere på reglerne.
Som klub kan I vælge at bestille DBU Fyn-dommere til jeres "døm-selv-kampe".
Læs mere her: Bestil dommer til døm-selv-kampe (dbufyn.dk)
OBS! Vi gør opmærksom på, at vi grundet dommermangel ikke altid kan efterkomme ønsker, og at påsatte dommere til døm-selv-kampe kan blive taget af kampene med kort varsel, såfremt der mangler dommere til kampe, som DBU Fyn påsætter. I vil naturligvis altid få besked herom.
Ved at oprette jeres træningskampe via KlubOffice kan I få DBU Fyn-dommere til at dømme dem.
Læs mere her.
Klubledelse
Det er vigtigt at sikre, at det automatiske kontingentsystem i KlubOffice er sat korrekt op til den nye sæson (såfremt man benytter det naturligvis).
Det er vigtigt at kigge på, om der er overensstemmelse mellem kontingentkørslerne og de afdelinger, der er koblet på dem. Det kan især være vigtigt efter sommerpausen, hvor aldersklasserne skifter (U10 bliver til U11 osv.).
Det er også vigtigt at få justeret sin kontingentsatser til, hvis de er ændret siden sidste kontingentkørsel.
Har I bruge for hjælpe eller vejledning, så kontakt:
Jacob Schade Skov
jask@dbufyn.dk, 63115997
Via KlubOffice kan I på en nem og sikker måde indhente og opbevare CPR-numre, som I skal bruge til at indhente børneattester. I kan også holde overblik over, hvem I har fået børneattester på.
Læs mere her: DBU Klubservice
Det kan være en god ide at tjekke om der oplysninger, der fremgår på klubbens hjemmeside er korrekte i forhold til den nye sæson.
Tjek følgende (med udgangspunk i at klubben bruger DBU's KlubCMS):
- Holdsider
Vær især OBS efter sommerferier, hvor årgangene ændrer sig (U10 bliver til U11 osv.). Det kan kræve en opdatering af holdsiderne. Ofte vil det dog være tilstrækkeligt blot at opdatere navnet på selve holdsiden fra f.eks. "U10 Drenge" til "U11 Drenge". Det vil afhænge af, hvordan klubbens hjemmeside er bygget op og hvilke koblinger der er lavet til KlubOffice.
Er der kommet nye hold til, eller er nogen lukket? - Kontingentsatser
Tjek både evt. tekstsider, der fortæller om kontingenterne og selve indmeldelsesdelen/-modulet - Kontaktpersoner
Er det de rigtige personer, der fremgår som bestyrelse, som kontakter på de enkelte hold osv. - Øvrige sider
Er der sider med forældet indhold? Slet, juster og ryd op. - Hjemmesidens generelle udtryk
Vidner siden om en aktiv og velfungerende klub eller trænger den til et boost?
For hjælp kontakt:
Jacob Schade Skov,
jask@dbufyn.dk, 63115997
Det kan I ret hurtigt få overblik over via KlubOffice.
I menuen Klubben > Klubbens data > Sundhedstjek kan I trin for trin få ryddet op i og få struktur på jeres data.
Tjek efterfølgende også modulet Data overblik" på KlubOffice-forsiden.
Et godt tip er at I som bestyrelse vælger, at alle hold i klubben SKAL arbejde i/med KampKlar.
Det giver sammenhæng i data og overblik for både klubledelse, trænere og forældre.
Så er det nemlig samme spillerlister, trænerkontaker, kampprogrammer og meget mere, der arbejdes ud fra.
Det giver med andre ord en række synergieffekter, der styrker hverdag på det enkelte hold og i klubben generelt.
For hjælp til at komme i gang, kontakt:
Jacob Schade Skov
jask@dbufyn.dk, 63115997